'Griccia' è un termine usato dagli antichi tessitori della seta del xiv e xv secolo, indicante un fregio a sviluppo in genere verticale, come un tronco che sostiene elementi decorativi come l'ananas, la pigna e il melograno.

domenica 23 ottobre 2011

California Modern Textiles














Uno dei musei che preferisco è il LACMA del quale ho già parlato. La qualità delle loro mostre è indiscutibile e anche questa volta quelle organizzate nell'ambito di Pacific Standard Time sono eccellenti.
Sono andata a vedere California Design 1930-1965 e, ovviamente, il mio interesse si è focalizzato su moda e tessitura.
E' difficile riassumere in un breve post tutto quello che ho visto, per cui pubblico delle foto prese dal web qua e là. Le foto non sono mie, se qualcuno le riconoscesse come proprie e volesse essere citato, prego di farmelo sapere.

One of the museums that I love best is  LACMA of which I already spoke. The quality of their exhibitions is undisputable and those organised for Pacific Standard Time are excellent too.
I visited California Design 1930-1965 and of course I was manly interested in fashion and weaving.
It is difficult to summarise everything that I saw in a short post, therefore I am publishing some pictures taken here and there on the web. The pictures are not mine and if someone will recognise them as his own and would like to be credited, please let me know.




Dorothy Wright Liebes studiò estensivamente la tessitura in giro per il mondo. I suoi tessuti hanno colori forti ed includono materiali diversi come nastri, piume, plastica, metallo eccetra. E' chiamata la 'madre della tessitura moderna'.

Dorothy Wright Liebes extensively studied weaving around the world. Her textiles have strong colours and include different materials as ribbons, feathers, plastic, metal, etc. She is called  the 'mother of modern weaving.'


Trude Guermonprez è il legame tra la California, la Bauhaus (dove studiò) ed il modernismo scandinavo (studiò in Finlandia ed in Svezia) elaborandone gli elementi grafici in quella che definì 'tessitura grafica'. Quello che vi faccio vedere è una sua opera non facente parte dell'esposizione ma esemplificativa del suo tessere.

Trude Guermonprez is the link among California, the Bauhaus where she studied and Scandinavian Modernism (where she also studied in Finland and Sweden) by developing their graphic elements in what she defined as 'graphic weaving'. This example is not part of the exhibition but explains her way of weaving.


Ed Rossbach cominciò la sua carrierea con ceramica e tessitura per poi passare alla cesteria.
Questa sua opera in esposizione è stata ottenuta partendo da una normale stoffa a strisce, decolorata, tagliata, inserita in un  piatto tubo di plastica e poi tessuta nuovamente.

 Ed Rossbach started his career as a ceramist and a weaver.  He later turned to basketry.
This piece in the exhibition was obtained starting from a normal striped fabric, cut, encased in a plastic tube and then woven again.


Reconstituted Commercial Textile


Katherine Westphal disegnava tessuti commerciali negli anni '50 ed il suo passaggio al mondo della Fiber Art negli anni '60 fu ispirato dall'idea di tagliarli e ricucirli in collage ed immagini intensamente pittoriche.
Altri lavori sono qui.

Katherine Westphal was a designer of industrial textiles in the 1950s. Her passage to the Fiber Arts world in the 1960's was inspired by the idea of cutting and resewing them into highly pictorial collages and images. Other works are here.


Koi

Non ci fu molta tessitura commerciale in California negli anni '50 e '60, ma esistevano molte piccole aziende dedicate alla stampa dei tessuti. Ma questa è un'altra storia....

There was little or no commercial weaving in California in the 50s and 60s, but there were many small manufacturers devoted to textile printing. But this is another story.....

13 commenti:

  1. I love learning about these things, thanks so much for taking the time to post about them. I love the colours in Dorothy's piece, but really love texture of Ed Rossbach's. I also love the colours in the exhibition poster - all those oranges, very cool!

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  2. Hi, Aracne. Thanks so much for the kind comment on my blog and I always look forward to your visit. You're soooo lucky to be going on the Japan tour--gives you something marvelous to look forward to. What an adventure! And I enjoyed your photos of the California show. Katherine Westphal's kimono is a knock-out.
    best, nadia

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  3. Thanks for sharing these photos - love especially the first image where the artist uses lots of different textiles. So inspiring.

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  4. Anche con poche righe trasmetti una passione sfrenata per l'arte della tessitura...resto affascinata! Grazie perchè mi dai modo di avvicinarmi a un mondo che mi è totalmente nuovo!

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  5. wonderful post. much of the work you have shown influenced my developement as a weaver/textile artist.

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  6. This looks like a wonderful exhibit at LACMA. I always love museum exhibits or collections that highlight textile arts.

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  7. bel post!
    se c'e la produzione di tessitura artistica agli usa è per questi che hai rassegnato. anche altri non rassegnati (dice lei politicamente corretta) ^_^

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  8. this looks to be a wonderful place to visit, i will put it on my list for when the babies are older! I love reading your blog, one day I will learn to speak and read Italian.

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  9. Looks like a fascinating exhibition.

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  10. Thanks so much for finding these works. I used to be a weaver, and admired those textiles long ago.

    The metal yarn guide is from Prym, I think. I like it better than the KnitPicks one, but try both and see.

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  11. I love the final photo. I wonder who wore that outfit and the stories they could tell...

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  12. Thank you for all these fascinating links and for visiting my blog.

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  13. The last photo is amazing. What a fascinating exhibition to go and visit.

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