'Griccia' è un termine usato dagli antichi tessitori della seta del xiv e xv secolo, indicante un fregio a sviluppo in genere verticale, come un tronco che sostiene elementi decorativi come l'ananas, la pigna e il melograno.

venerdì 4 novembre 2011

Tinture naturali - ‘Natural dyes’

DSC00973E’ un soggetto che mi affascina, vorrei fare questo corso di tintura con le foglie, oppure comprare questo libro oppure addirittura fare un corso con India Flint.

A dire il vero ho ritrovato fra i miei libri un manualetto edito nel 1994, del quale mi ero completamente scordata, ma un segno sicuro che la tintura naturale già mi interessava.
Sabato scorso sono stata al mercato ed ho comprato un bel mazzo di barbabietola rossa.



DSC00969
I am fascinated by this topic, I would like to attend leaf dyeing course, or to buy this book or even better to be a student of India Flint.


To tell the truth among my books I found a booklet published in 1994, of which I had lost any memory, but showing without any doubt that natural dyeing already interested me. 
Last Saturday I went to the vegetable market and bought a nice bunch of beet root.


Ingenua che sono, mi sono messa all’opera dapprima mordenzando i due campioni, uno di seta e l’altro di cotone.
Dopo una notte a mollo, ho steso il tessuto ed ho artisticamente disposto le bellissime foglie dalle belle venature rosse. Poi ho aggiunto i gambi ed infine ho legato tutto (sì, lo so, va legato più stretto).  

   DSC00974DSC00976


Simple minded that I am, I started working at first by mordanting the 2 samples, one of cotton, the other one of silk.
After a night of soaking, I spread the fabric and artistically arranged the beautiful red veined leaves,  added the stems and finally made a bundle (yes, I know, the bundle has to be more tightly tied).


DSC00980
Ho messo tutto nella pentola a pressione, col liquido di cottura delle barbe che era di un colore fucsia scuro, una bellezza. Quarantacinque mintuti sono lunghi quando si è impazienti di verificare il risultato.
Ad un certo punto mi è venuto un dubbio: come mai la barbabietola rossa non è mai citata fra le piante tintorie? Sì, avete indovinato, il deludente  risultato è un bianco sporco tendente al grigio, proprio per niente attraente.
Ho decisamente bisogno di approfondire.
Se volete vedere qualcosa di veramente bello visitate il blog di Nat.

The bundle went into the pressure cooker where I had already put the water obtained from the cooking of the beet roots, a deep fuchsia colour, a real beauty. Forty five minutes are long when you are impatient to see the results.
At a certain point I had a doubt: why beet root is never listed among the dyeing plants? Yes, you guessed rightly, a disappointing dirty white, almost a grey, absolutely unattractive.
I strongly need to broaden my knowledge.
If you want to see something really beautiful visit Nat's blog.


DSC00991

10 commenti:

  1. E dai non ti scoraggiare, riproverai, è già bella l'idea di cimentarsi in un lavoro certo non facile e questo ti fa onore
    Ciao
    Emi

    RispondiElimina
  2. Not all is loss my dear. Experiment is the name of this dyeing game. I will show you in the tour...

    RispondiElimina
  3. What a shame! I expected wonderful deep purple colours. Never mind. There is so much more to learn and do many adventures to discover.

    RispondiElimina
  4. peccato! però bella la disposizione artistica di foglie e fusti di barbabietola :-)
    Almeno le barbabietole le hai cucinate? passami la ricetta...
    bacioni

    RispondiElimina
  5. you are not the first to be disappointed by beetroot. the colour of the plant is not always the dye colour, it is all in the chemical composition. Jenny Dean's book "Wild Colour" is a good book to start. It has just been re-published, the first edition has the exact same content. It is all about experimenting.

    RispondiElimina
  6. So If beetroot is a poor dye, why does it stain your clothes? Try tomato sauce (ketchup) next.
    Keep trying.

    RispondiElimina
  7. It just doesn't seem right - I can remember staining so many t-shirts as a kid when eating my salad sandwiches (beetroot is very popular in Australia on salad sandwiches and in hamburgers; we are an odd race!). Never mind, it's all part of the experience, yes?

    RispondiElimina
  8. I too would have thought that beet leaves would yield a dark red colour. It is always fun experimenting though. xo

    RispondiElimina
  9. What a fun experiment! And even though it didn't come out the way you hoped, I actually do like the subtle variation in color you ended up with. Can't wait to see what you try next!

    RispondiElimina