'Griccia' è un termine usato dagli antichi tessitori della seta del xiv e xv secolo, indicante un fregio a sviluppo in genere verticale, come un tronco che sostiene elementi decorativi come l'ananas, la pigna e il melograno.

domenica 6 maggio 2012

Katazome

E’ un metodo giapponese di decorazione dei tessuti mediante una pasta che scherma il tessuto, applicata tramite uno stencil.
This is a Japanese technique of fabric decoration using a resist paste applied through a stencil.


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Lo stencil viene preparato intagliando carta di gelso trattata con succo di diospero (credo che conferisca resistenza alla carta). Successivamente una reticella di seta viene applicata per rendere lo stencil più maneggevole e riutilizzabile.
Bryan san ha la mano ferma e i suoi tagli sono netti e precisi.

The stencil is prepared by cutting mulberry paper treated with persimmon juice (I think it gives more resistence to the paper). Later a silk net is applied in order to make the stencil easier to handle and reusable.
Bryan san has a firm hand and his cuts are sharp and precise.


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Blandina san ha la mano insicura ed ha paura di rovinare il suo stencil.
Blandina san has an uncertain hand and is frightened to spoil her stencil.


La pasta applicata è a base di farina di riso, cotta a lungo con altri ingredienti in modo che diventi appiccicosa e quindi aderisca bene al tessuto.
The applied paste is made with rice flour and other ingredients, cooked for a very long time so that it becomes very sticky and grips to the fabric.


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Quando la pasta è asciugata, si procede alla tintura. Nel nostro caso abbiamo immerso il tessuto nell’indaco.
Si sciacqua, si rimuove la pasta e si stende ad asciugare
When the paste is dry, the dyeing occurs. In our case we immersed the cloth in the indigo vat.
Then after a good rinse to remove the paste, the fabric is hung up to dry.


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Naturalemente questo era uno stencil molto primitivo, ma ce ne sono di elaborati e complessi come questo.
Bryan ha un’allieva che si chiama Eri, fa delle cose squisite. Potete vedere un esempio del suo lavoro in questo post .

Of course this was a very primitive stencil, but I have seen some ornate and complex examples like this one.
Bryan has a student called Eri, she makes exquisite stencils. You can see an example of her work in this post.

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16 commenti:

  1. I really love that indigo blue, one of my favourite colours. Isn't it great how the process is so natural, paper, juice, rice, indigo, all from natural sources. I love the lines of the stencils, reminds me of linoleum prints in a way.
    Please keep the posts coming, it's all so interesting!

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  2. It must habe been fun! Your piece is very nice!

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  3. Fantasia e pazienza mi pare, tanta pazienza e precisione

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  4. the wheels are turning in my brain after reading this. rice paste...i will have to look that up. thanks for sharing.

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  5. Magico, risultato sorprendente e molto bello.

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  6. Che spettacolo!!!!!! Certo che ti sei fatta una bellissima esperienza
    Emi

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  7. Welcome home!
    Wow, that's pretty impressive....steady hands!

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  8. I love your stencil. Very intricate for a first attempt!

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  9. Thanks Blandina for sharing, not only your precious piece I now own, but the precise explanation of Katazomi technique - Hugs Nat

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  10. blandina-chan si e divertita come matta! bello!!

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  11. Questo viaggio nella tradizione giapponese per la decorazione dei tessuti si fa sempre più interessante...la mano tremolante ad ogni inizio ce l'ho anche io e credo che quel tratto insicuro e timido abbia il suo perché...1 sorriso color indaco!

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  12. Lovely piece! It's certainly inspiring to try new techniques, especially when you can travel to do it! You must be very pleased with the results.

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  13. Loved it - what a beautiful work and the results are stunning !!!
    Hope you are fine Blandina. Hugsssss ... Mo

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  14. Blandina che bella e interessante esperienza deve essere stato questo tuo viaggio! Grazie per aver condiviso con noi.
    Giovanna

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  15. Love reading your blog Blandina, the explanations are very clear and remind me of how wonderful that experience was. I have demonstrated at my sewing group who were amazed at the complexity of it.

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  16. Love reading your blogs, Blandina. Am only now writing my journal and your blogs help my memory along. Am currently trying to design a piece with my collection of everyone,s stenciled pieces. Thanks for the memories

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