'Griccia' è un termine usato dagli antichi tessitori della seta del xiv e xv secolo, indicante un fregio a sviluppo in genere verticale, come un tronco che sostiene elementi decorativi come l'ananas, la pigna e il melograno.

giovedì 19 luglio 2012

Blu

cleopatraBlu è il colore del cielo pulito e del mare profondo.
Nello spettro ottico sta fra il viola ed il verde.
Blu è il mio colore preferito, ci sono infinite sfumature, e mi piacciono tutte.
Prima dei pigmenti sintetici, il colore veniva ottenuto utilizzavando minerali naturali dai bei nomi come cobalto, azurite e, il più romantico fra tutti, lapis lazuli. Usato fin dall’antichità come pietra ornamentale, si dice che Cleopatra ne usasse la polvere come ombretto per gli occhi.

Blue is the colour of clean sky and deep sea.
In the optical spectrum is located between violet and green.
Blue is the colour that I love most, there are many shades and I love them all.
Before synthetic pigments the colour was obtained from natural minerals like cobalt, azurite and, the most romantic of all, lapis lazuli. It has been used in ancient times for ornaments and tale goes that Cleopatra used it ground as eye shadow.


Blu è la camicia di lino comprata al mercato per 2 euro, aveva il collo sfrangiato, ma l’ho sistemato ed ora indosso un pezzo unico.

Blue is the linen shirt bought at the market for 2 euros, it had a fayed collar but I fixed it and now I own an exclusive piece.

DSC02868DSC02881     
Blu è il colore della piscina in cui vado a nuotare due volte alla settimana. Vado la mattina presto, ho un abbonamento economico, da casalinga, per cui devo entrare prima dell 11,30.
Nuotare dà sollievo alla mia schiena, torno a casa coi muscoli rilassati, mi sento forte e piena di energia.
E pensare che non ho mai amato l’acqua, né fare il bagno, soprattutto se l’acqua era fredda. I miei figli mi prendevano in giro, almeno un bagno a metà agosto me lo facevano fare, era diventato un po’ uno scherzo di famiglia.

Blue is the colour of the swimming pool where I go swimming twice a week. I am going early in the morning, I have an economical pass, a ‘housewife’ pass that doesn’t allow me to get in after 11,30.
Swimming soothes my back, I come home with relaxed muscles, I feel strong and full of energy.
I wonder, since I never loved water neither swimming especially if the water was cold. My children teased me, they challenged me to take at least a swim in the middle of August, it had become a family joke.


guado

Blu, lo sappiamo tutto, è il colore dell’indaco, ma anche del guado. Mi sono iscritta ad un corso di due giorni a Pavia, dalla mia maestra Angharad e dove già ho fatto  altri utili e divertenti studi (vedere Textile Support nelle mie etichette).
Potrebbe essere un’occasione per incontrarsi fra blogger? Chi mi ama mi segua…

Blue, we all know, is the colour of indigo, but also of woad. I signed up for a two days course in Pavia with my teacher Angharad who has already taught me several interesting things (have a look at my labels Textile Support).
Could it be an occasion to meet with other bloggers? Those who love me will follow me…
 DSC00407

13 commenti:

  1. una volta il mio colore preferito era il giallo...poi con gli anni è diventato sempre un po' più verde fino ad essere quasi completamente BLU...e all'improvviso è arrivato il rosso e i giochi sono nuovamente cambiati! ^___^

    RispondiElimina
  2. Oh wonderful woad. Do you remember the little pot I gave to Bryan? Woad used to be a massive industry here in Lincolnshire and a lot of our place names reflect this. Enjoy. And of course the Ancient Britons used to paint themselves with woad as war paint (and also we now know because it is antiseptic).

    RispondiElimina
  3. We seem to be riding the same wave of BLUE right now. I'm just beginning a blue quilt. Thanks for your post.

    RispondiElimina
  4. Blue's my favourite too. I love what you did with the shirt - a clever repair that looks really good. I think I saw a video on woad-dyers of the olden days which showed what a difficult job it was. In fact I think the documentary was all about the worst jobs ever, and it was one of them! I hope your course is fun...I'm a bit worried for you!

    RispondiElimina
  5. i would love to follow you into the blue! it is my favorite, too, the blue at twilight (w/chocolate brown). it is the middle name of my oldest, the only part of his name i was sure of years before he was born.

    RispondiElimina
  6. adesso capisco il pèrche siamo diventati cosi amiche. e stato il blu :)
    e dai non sei cosi cattiva che non ti posso seguire

    RispondiElimina
  7. Beautiful thoughts and those dresses you showed last post are fabulous! Who wants a belt in the summer - just loose, pretty and cool.

    RispondiElimina
  8. onesmallstitch21 luglio 2012 18:08

    have a great time on the course and celebrate blue.

    RispondiElimina
  9. Blue? Me too, when it's not white...

    RispondiElimina
  10. How happy I am that you visited my blog and that visit led me to experience your blog! Dual language! Complimenti! I try to improve my Italian and am so happy to have a place to practice it while learning of your very interesting endeavors with textiles, knitting, sewing and LIFE! I look forward to reading more from you. Grazie molto! Anche, mi piace molto il blu!

    RispondiElimina
  11. Blue is my favourite colour too:)

    RispondiElimina