'Griccia' è un termine usato dagli antichi tessitori della seta del xiv e xv secolo, indicante un fregio a sviluppo in genere verticale, come un tronco che sostiene elementi decorativi come l'ananas, la pigna e il melograno.

lunedì 26 novembre 2012

Ma l’inverno dov’è? - ‘Where Winter has gone?’


DSC03975Quasi non ci si rende conto che Natale sarà fra meno di un mese, le temperature almeno qui da noi sono state sorprendentemente miti. Come già detto, mi è ripresa la voglia di lavorare a maglia, un’occupazione eccelente in questi giorni in cui ho mille pensieri per la testa ed ho bisogno di un lavoro che non mi richieda molti sforzi cerebrali.

Seconda figlia è ripartita ieri, Quattro giorni sono volati, dal momento che ho dovuto dividerla col resto della famiglia e non l’ho voluta asfissiare con il mio desiderio di averla accanto più a lungo. Per quanto piena di gioia, questa visita mi ha scombussolata perché l’interruzione della routine mi ha fatto toccare con mano quanto io effettivamente sia sola. Ossia, se non mi do da fare a telefonare, uscire ed organizzare (come non ho fatto per essere disponibile in ogni momento) la mia vita è molto solitaria. Mi è anche presa un po’ di tristezza, poi mi sono ricordata che dovevo mutare atteggiamento: il segreto della vita per me è l’accettazione, quando la situazione non può essere cambiata. Ma me lo dimentico...

DSC03970It is difficult to believe that in less than a month it will be Christmas, the temperature here has been incredibly mild. As I already said, I was caught again by the knitting bug, a very good occupation in these days in which I have one thousand concerns and I need a work that doesn’t require a lot of cerebral effort.

Second Daughter left yesterday. Four days flew especially since I had to share her with the rest of the family and I didn’t want to be suffocating with my wish to keep her longer beside me. As much as this visit was full of joy, it upset me deeply because the interruption of my routine made me aware of how alone really I am. To put it better, if I do not call, go out and organise (as I did not since I wanted to be available in every moment) my life is solitary indeed. I was also caught by some sadness, then I remembered that I had to change attitude: for me the secret of life is acceptance when the situation can not be changed. But I forget...

DSC03962Tornando a cose più liete, i miei mezzi guanti sono finiti. Colorati e caldissimi, mi diverte portarli, non so se ho mai indossato qualcosa di così vivace. Ho una cara amica che veste coi colori più incredibili con una disinvoltura ammirevole. E allora anche io prendo coraggio.

Going back to happier topics, my mittens are finished. Full of colour and very warm, I enjoy wearing them and I wonder if I ever had something jazzier. I have a dear friend who wears the most incredible colours with an admirable nonchalance. And this  gives me courage.

Mi ha divertito dare a questa foto il cosiddetto ‘effetto lomo’. La mia amica fotografa mi ha fatto scoprire la lomografia della quale a dirvela tutta non avevo mai sentito parlare. Sembra che sia stato un ‘fenomeno di culto a livello mondiale’: ma io dov’ero?

It amused me to use for this picture the ‘lomo effect’. My friend the photographer unveiled  lomography for me and I have to confess that I never heard this word before. Apparently it was a ‘cult movement of worldwide diffusion’: I wonder where was I?

Questa invece è senza effetti speciali, mi piace l’accostamento dei rosa, dei gialli e dei verdi.
On the other hand, this is without special effects, I liked the colours’ palette.

DSC03866

21 commenti:

  1. I think it is very easy to become insular once the kids have let home - you have to push yourself to get out, join groups, keep coffee dates etc. I could quite happy spend all day inside making things, but I am reminded by my housemates (!) that I need to do other things too. But if you are ready to branch out (and it sounds like you are) you might have to search out some fun groups to join. Or you need a really big, hard project, which always gets me out of bed with a bounce.
    Lomo - hmmm, I kind of missed that one too. I've heard of it but never really felt the need to go there. I would have to buy another camera and I'm not sure that would be approved!

    RispondiElimina
  2. Anch'io non avevo idea che la lomografia fosse un fenomeno di culto, addirittura con 10 regole da seguire...pensavo fosse solo uno degli effetti proposti da Picasa, invece è uno stile di vita.
    Belli i guanti!
    Ale

    RispondiElimina
  3. Io quest'anno il freddo lo sento meno anche grazie (o a causa) delle vampate... notte e giorno sono confrontata con improvvise ondate di calore che mi imperlano il viso di sudore... una schifezza!!!

    Belli i tuoi lavori e condiviso le tue riflessioni... non è evidente mutare il proprio atteggiamento... attenzione all'accettazione colorata di rassegnazione... non aiuta. Forse è più utile cercare nelle situazioni che non possiamo cambiare l'aspetto positivo che potrebbe celarvisi...

    L'ultima foto mi ricorda il sito clothogancho.canalblog.com (provenza, ti ricordi?), lei prende spunto da questi accostamenti per i suoi lavori a maglia. Da quando ho scoperto questa sua modalità, guardo i colori con altri occhi...

    Ti mando un abbraccio virtuale, rammaricandomi di non essere geograficamente più vicine...
    Cinzia

    RispondiElimina
  4. ma sei bravissima!!!la tua collezione full coloured è STREPITOSA!!! 1 sorrisone

    RispondiElimina
  5. sono belli i guanti!!
    non preoccuparti, sarai con il figlio a presto. e poi quei bei giri per il mondo:):)
    ps: adoro il effetto lomo

    RispondiElimina
  6. I can relate to your feeling completely, the joy of your daughter's visit and the loneliness. When I moved on my own after my divorce 14 years ago I was very lonely and concentrated on my work. In fact, I was lonely in my marriage, too, and must plead guilty to devoting far too much of my time and energy to my job even at that time.

    Then I moved to this house in the countryside where there is always so much to do and as my son and daughter grew up and the constant worry about them (especially the daughter) gradually diminished things started to change.

    I've been happily remarried for 7 years now to a lovely man I've been friends with since the 1980s when we used to work together. However, he is retired now and I no longer have a job so some kind of a change is inevitable again. As our situations change so do our wishes.

    BTW, I never knew of the lomo effect either. It must have been popular among the professionals and enthusiasts I guess.

    RispondiElimina
  7. such joyful mittens. i live a solitary life and i love it. i get to do so many things that i love doing.

    RispondiElimina
  8. Cara Blandina, ogni volta che parli dei tuoi figli mi tocchi il cuore, anche se io non ne ho ti posso capire. Anche io amo lavorare a maglia in inverno, mi rilassa in special modo la sera sul mio divano da sola davantilaTV,sorseggiando una tisana. I guantini sono bellissimi così colorati. Baci.

    RispondiElimina
  9. Eri con me, anch'io non conoscevo questo "fenomeno di culto a livello mondiale", l'ho letto per la prima volta sul tuo post. Beh, adesso lo sappiamo. I guanti sono bellissimi, allegri colorati e caldi. Hai avuto la pazienza di fare tutte le dita. Dove hai preso il modello? E' una tua invenzione?

    RispondiElimina
  10. E quel bel lavoro della prima foto? Sono sicura che il lavoro a maglia e due chiacchiere con alcune buone amiche ti aiuteranno, ma tu sei una donna molto attiva e presto questi pensieri un po'... così... lasceranno il posto a qualche bel progetto. Lara

    RispondiElimina
  11. Sai, da quando non lavoro più, passo tanto tempo da sola e onestamente non mi da fastidio, però mi accorgo di essere cambiata, basta che siamo in 4 o 5 e già mi da fastidio il rumore, la confusione, per questo ho cercato interessi fuori di casa, rischio di diventare "rustica".
    I tuoi guanti sono bellissimi, così vivaci e unici
    Un abbraccio
    Emi

    RispondiElimina
  12. I sometimes feel the same B..I am way behind in my emails but I hope you will come to Morocco one day..you would be very welcome :-)I hope you can be positive and think ahead to good times ahead spent with your loved ones. Hugs.

    RispondiElimina
  13. I love being alone, which is different from being lonely. I'll bet if you thought about it, you'd realize that you are very good company for yourself! Of course, we are social beings and it is important to be with other people sometimes otherwise we'd go squirrely. A big city can feel isolating, I know, but just keep being the lovely, thoughtful person you are and opportunities will come your way.

    RispondiElimina
  14. Adesso ho realizzato che ci vuole poco tempo per l'arrivo di Natale perche qui finalmente ha cominciato di fare caldo! I tuoi lavori a maglia sono stupendi!

    RispondiElimina
  15. La tua amica fotografa applaude.
    Eri qui e non lo sapevi.

    RispondiElimina
  16. the mittens are marvellous, they make me want to clap my hands. You can wave to everyone you meet. A 12th century Japanese poet wrote "to be alone - it is of a colour that - cannot be named" and the Walker Bros. sang "loneliness is a coat you wear. The dark shade of blue is always there".

    RispondiElimina
  17. Oh, Blandina, I feel your sadness and know that lonely feeling when it comes to being separated by miles and miles from my children.
    The mitts are bound to bring joy back.

    RispondiElimina
  18. Those mittens are so happy, I hope they make you feel happy when you wear them. I know that my mother in law sometimes feels a little this way she lives by herself but with a little bit of volunteer work and a whole lot of craft she seems to cope with her solitary life. Take care and I hope some beautiful winter weather comes your way. x

    RispondiElimina
  19. Well, hope you are still enjoying a nice weather. Here it is cold, really cold. But I love this time of the year and it is great to see how the city is getting ready for Christmas.

    It is great to be back ... ^__^

    RispondiElimina
  20. fabulous mittens. loneliness is tough. sometimes i feel lonely in a room full of people. i wish you comfort and lots of time with those you love.

    RispondiElimina
  21. Very touching post! first of all the mittens are gorgeous! What fun to wear them! Brava!
    Secondly, I do so relate to your emotional content. I too, love to be with adult children and find it hard to share them with their lives. I just want to bask in their presence...like sitting in a chair next to a window with the sunlight radiating in. and the nostalgia of not having them always physically present, the sense of loss of the years of their childhood. As we pass through life's stages, we do slow down and it can feel more isolated. It is good to have the awareness to shift perspective and savour what we have!

    RispondiElimina